mandag 24. oktober 2011

Kjole til niese, sokker og juleinspirasjon

I sommer kjøpte jeg garn på Tjorven til et prosjekt jeg kan holde med på på jobb. Vi skulle ha tre planleggingsdager med mulighet for strikking. Valgte to ulike farger fordi jeg ikke fant riktig tykkelse på fargen jeg ville ha. Fargen er mer lilla enn blå, men vanskelig å få fram på bildet.
Mønsteret fant jeg her. Syns den kittelen var utrolig fin og passer veldig godt til min niese som blir to år i november. Så langt har jeg kommet og det er bare strikket i møtetid hvor det har vært mulig.
Jeg har teststrikket et mønster for Marit Sættem og resultatet ser dere her. Jeg strikket disse i nepal og de er gode og myke på foten. Jeg syns mønsteret minner meg om dører på hytter. Noen som er enige?
Ikke det skarpeste bildet, men man ser mønsteret tydelig. Disse inngår som par #7 i 52 pair plunge V på Ravelry.
En venninne og kollega har en katt som til stadighet stikker av med ullsokkene jeg strikket til henne i våres. Hun spurte fint om jeg kunne strikke en egen liten sokk, og det kunne jeg jo. Hadde faktisk en enslig sokk liggende som ikke hadde fått en makker, så da kunne jeg like gjerne gi den bort. Sokken ble veldig populær, men de andre sokkene blir av og til hentet frem...
Årets juleinspirasjonshefter har allerede kommet i butikkene og jeg kjøper dem, hvert år. Blir jeg skuffet av enkelte blader... ja.. Hvorfor? Fordi det er likt fra blader før eller så fenger det meg ikke...
Jeg kunne sikkert bare ha sett i bladene fra flere år tilbake, men neida, vi må nok kjøpe de nye.
Men Familien sitt blad i år likte jeg fordi jeg og mammaen min er veldig glad i nisser, og her var det oppskrift på en herlig ny fjøsnissefamilie :)
Samtidig med innkjøp av julebladene lot jeg meg friste av det nye bladet Made by Me. Der var det mye fint og jeg kommer til å strikke noe av det som var i bladet. Skal bare bli ferdig med noen andre prosjekter først.
Her er Allers sitt juleblad og jeg ble ikke veldig inspirert.... Håper andre kan bli det istedet :)

Jeg har strikket litt i det siste også, men det må komme i et eget innlegg. Må få lastet inn bildene først.
Håper dere får en fin dag og vil kommentere her, det er så koselig og jeg blir så glad ;)

11 kommentarer:

  1. Helt enig med deg - sokkene minner om hyttedør :)Flotte sokker! -Iår har jeg bare kjøpt Familiens juleblad og tror jeg skal droppe de andre.De tar jo litt plass etterhvert også. -Prøver fortvilet å overbevise meg selv om at jeg ikke trenger de andre *ler* Ha en god uke!

    SvarSlett
  2. Jeg har kjøpt allers sitt julehefte. Der fant jeg to barneforkler som jeg har tenkt og sy. Falt for dem. Jule sokker er også fint. Tror jeg må kjøpe familiens julehefte også. Har så lett for og bli fristet av noe nytt. Men når skal en rekke alt en vil. Ha en fin uke :)

    SvarSlett
  3. Fantastisk så mye du har gjort og den hettekjolen vil bli helt super. Flott garn og fine farger.
    Ser du har mye kjøpt mye inspirasjon også. Jeg likte boken også. Ha en fin dag. :))

    SvarSlett
  4. MOrsomt... satt akkurat og tenkte skrive eit innlegg om nettopp JULEBLADER.
    Når eg ser dei så kjenner eg sånn " jippi, dei er her", men eg har ikkje fått meg til å kjøpe dei enda... Føles litt flaut merkar eg! "kan ikkje kjøpe juleblad i oktober", eg som er ein av dei som syns butikkane tek fram jula ALTFOR tidlig kvart år...
    Men det er liksom no anna med KREATIVE JULEINSPIRASJONSBLAD.
    - no har du inspirert meg til å løpe og kjøpe. "Når Sissel kan, kan eg og"
    Flott med litt innputt på kor bra dei er....

    Du er så utrulig produktiv Sissel... Håper vi ses for "strikk eller drikk" på onsdag...?! :)

    SvarSlett
  5. Flotte sokker og spennende prosjekt på gang! Siden bruken av internett økte her i huset så blir det kjøpt få blader med mønster i. Men det hender jo for de er jo fine å bla i selv om en ikke lager alt som står der!

    SvarSlett
  6. Her strikkes det også julegaver for fullt.
    Ingen juleblader er kommet i hus og jeg er usikker på om det blir noen men kanskje jeg faller for fristelsen før julen kommer??
    Flotte sokker.
    Takk for hyggelige kommentarer i min blogg!

    SvarSlett
  7. Er enig i at sokkene ilgner på hyttedorer... :O) De er kjempeflotte!

    Har ikke kjopt noen av julebladene ennå, syns stort sett det er lite å bli inspirert av!

    Flott mariusjakke i innlegget under!

    klem

    SvarSlett
  8. Kjolen ser fin ut, og sokkene var herlige. Flott blogg du har! God uke til deg! : ) Klem Hilde

    SvarSlett
  9. Javisst er det hyttedører du har laget :O) Jommen er du produktiv om dagen, me like ... Herlige blader , sokker og kjole. Ha en flott helg , klem fra Bente :O)

    SvarSlett
  10. Den kjolen blir nydelig! Fargen var skikkelig fin! :)

    Flotte sokker du har strikket også! Og de lignet på hyttedører ja..hihi

    SvarSlett
  11. Juleheftene et en av de tingene jeg savner. Men nå er det de kaller "skandie-style" blitt så in her at det dukker opp opskrifter på nisser og julebilde i bladene her også. For ikke å snakke om Selburoser og Mariusmønstre. Men så flott som Mariushettejakken under her er nok ingen av dem. Fabelaktig heldig venninne du har. Ha en super helg.

    SvarSlett

Her skrives koselige tilbakemeldinger